Inlopen van een nitromotor


Hoe laat ik mijn nitro motor het beste inlopen?


Het goed in laten lopen van een nitro motor is uiterst belangrijk!
Een nieuwe motor heeft altijd heel veel compressie. De cylinder van de motor is conisch hierdoor loopt de zuiger bovenaan in de cylinder iets vast.
Door de motor te laten inlopen raken de zuiger en cylinder op elkaar ingesleten zodat een preciese passing onstaat.
Dit betekent wel dat de compressie iets afneemt, echter dit hoort bij het proces van inlopen.

Het inlopen
Verschillende fabrikanten geven ook verschillende methodes aan, echter is de hier onder beschreven methode het meest gebruikt.
  1. Vul de brandstof tank met het door de fabrikant aangegeven Nitro mengsel (meestal 16% of 20%).
  2. Pomp of blaas de brandstof slang vol tot aan de carburateur. Verwijder het luchtfilter en laat een paar druppels brandstof in de lucht inlaat lopen.
  3. Zet de gloeiplugonsteker op de gloeiplug en laat deze tenminste 15 sec voorgloeien.
  4. Stel de carburateur zo in dat er ongeveer een 1 mm spleet in de luchtinlaat zichtbaar is.
  5. Trek aan de trekstarter met korte krachtige bewegingen tot de motot start. Meestal zal de motor na een aantal trekjes starten en blijven lopen. Slaat de motor echter gelijk weer af dan kun je proberen met meer of minder gas de motor opnieuw te starten. Als de motor eenmaal loopt dan kun je gloeiplugonsteker eraf halen.
  6. Laat je motor stationair op de eerste tank lopen) het beste is om stationair rondjes te rijden zonder de kap en geen gas geven)
  7. Nu even geduld, laat je motor geheel afkoelen.
  8. Op je 2e t/m je 4e tank kun je rustig met je auto rijden, maar absoluut NIET VOL GAS!
  9. De fabrikant van de motor heeft deze “te rijk” afgesteld in de fabriek t.b.v. het inlopen van de motor. Je kunt vanaf je 5e tank je motor “armer” gaan afstellen zodat hij harder en beter gaat lopen. Kijk bij afstellen nitromotor hoe je je motor kunt afstellen.